5 pamatoti iemesli, kāpēc iegādāties un uzstādīt elektromobiļu uzlādes stacijas publiskās vietās

Katru dienu miljoniem cilvēku izmanto elektrību, lai darbinātu vai uzlādētu kādu no ierīcēm, kas tik ļoti atvieglo mūsu dzīves. Vai tas  būtu mobilais tālrunis mūsu kabatās saziņai ar biznesa partneriem, vai viedais pulkstenis uz rokas,  lai sekotu līdzi savai sirdsdarbībai treniņa laikā - tas viss ir iespējams, pateicoties elektroenerģijai. Ja šis atjaunojamais resurss ir tik brīvi pieejams, tad kādēļ gan to nevarētu sākt izmantot vēl plašāk, piemēram, elektrotransporta uzlādei? Šajā rakstā jūs varēsiet izlasīt 5 iemeslus, kāpēc katram, kurš kā pārvietošanās līdzekli izmanto automašīnu, būtu vērts apsvērt domu par elektrotransportlīdzekļa (turpmāk tekstā - ETL) iegādi un infrastruktūras izveidi, lai ETL būtu tikpat ērti lietojams kā mobilais tālrunis vai viedpulkstenis.

NO ELEKTROMOBILITĀTES NEAIZBĒGT, TĀDĒĻ GATAVOJIES LAICĪGI

Redzot šobrīd lielo rosību saistībā ar elektromobilitātes jomu Eiropas Savienībā (turpmāk tekstā – ES), ikvienam, kurš kaut nedaudz seko līdzi tās attīstībai, kļūst skaidrs, ka tuvākā vai tālākā nākotnē katrs tās iedzīvotājs būs spiests domāt, kādu transportu labāk izmantot, lai nokļūtu no punkta A uz punktu B. Tā, piemēram saskaņā ar Eiropas parlamenta un  padomes direktīvu 2014/94/ES ir noteikusi mērķi palielināt konkurētspēju un energoapgādes drošību, efektīvāk izmantojot resursus un enerģiju. Principā tas nozīmē, ka ES ir jākļūst daudz mazāk atkarīgai no naftas produktiem un kā viena no alternatīvām tiek izvirzīta elektroenerģija. Lai uzstādītos mērķus būtu iespējams sasniegt, ir noteiktas dažādas atbalsta programmas visām dalībvalstīm. Arī Latvijā šobrīd notiek elektronisko transportlīdzekļu uzlādes tīkla izveidošana, ko organizē Ceļu satiksmes drošības direkcija ar ERAF līdzfinansējumu. Arī mēs varam dot savu ieguldījumu un palīdzēt Eiropai sasniegt mērķus un stiprināt mūsu energoapgādes drošību, jo galu galā arī Latvija ir viena no ES dalībvalstīm un mums ir saistoši tās izvirzītie mērķi.

UZLĀDĒT SAVU AUTO MĀJĀS VAI DARBĀ – DAUDZ ĒRTĀK UN, GALVENAIS, LĒTĀK

Auto degvielas bākas uzpilde mūsdienās vairs nesaistās tikai ar šķidruma iepildīšanu tajā. Bieži vien, lai uzpildītu degvielu, mums nākas pavadīt pietiekami ilgu laiku, stāvot rindā, lai norēķinātos par savu pirkumu. Tas ir tādēļ, ka degvielas uzpildes stacijas vairs nav tikai uzpildes stacijas, bet nu jau arī vieta, kur paēst, padzert un nopirkt biļetes iknedēļas loterijas izlozei vai kārotajam koncertam. Jāatzīst, ka degvielas uzpildes stacijās pavadītais laiks varētu tikt izmantots lietderīgāk.  Ja jums ir pieejama ETL uzlādes stacija, piemēram, mājās vai darbā, tā ir lieliska iespēja uzlādēt auto paralēli ikdienas darbiem. Arī ražotāji piedāvā uzlādes iekārtu tehniskos risinājumus atbilstoši katra vajadzībām. Ja nepieciešams, ir iespēja uzstādīt uzlādes staciju mājas lietošanai, nodrošinot sava ETL uzlādi, izmantojot maiņstrāvas pieslēgumu lēnai vai vidēji ātrai auto uzlādei, kas parasti ilgst 3 līdz 6 stundas atkarībā no izvēlētās auto markas un uzstādītās uzlādes stacijas..  Un, protams, degvielas cenas salīdzinājumā ar elektroenerģiju. Lai arī statistika rāda, ka izmaksu ziņā par kWh elektrības mēs Eiropā esam kaut kur pa vidu, tik un tā ikdienā pārvietoties ar ETL ir izdevīgāk. Kā redzams šajā pētījumā, kur tiek salīdzināta KIA SOUL iegāde ar elektrodzinēju un benzīna dzinēju, jau šobrīd, vērtējot 5 gadu periodā, ETL iegādāties ir ekonomiskāk,nemaz nerunājot par uzņēmuma auto parka uzturēšanu, kur finansiālā starpība var būt vēl pievilcīgāka. Tāpat arī visas prognozes norāda uz to, ka palielinoties ETL ražošanas un pieprasījuma apjomiem, ap 2021. gadu varētu izlīdzināties arī jauna auto iegādes cena, neatkarīgi no tā vai tas ir darbināms ar fosilo degvielu, vai elektromotoru. Tādēļ, ja plānojat iegādāties jaunu auto, apsveriet iespēju iegādāties ETL.

GAISS, KO ELPOJAM – TĪRĀKS, PATEICOTIES ETL

Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ ETL attīstībai tiek pievērsta tik liela uzmanība, ir iespēja samazināt gaisa piesārņojumu. Siltumnīcefekta gāzes oglekļa dioksīda (CO2) koncentrācija atmosfērā šobrīd ir visaugstākā pēdējo 800000 gadu laikā, kas rada bezprecedenta sekas visa pasaulē kā, piemēram, plūdus neraksturīgās vietās vai gluži otrādi – sausumu reģionos, kur iepriekš tas nekad netika novērots. Jo vairāk izmantosim ETL savās ikdienas gaitās, jo veselīgāki mēs būsim.

ARVIEN PLAŠĀKAS IZVĒLES IESPĒJAS JAUNA AUTO IEGĀDEI

Tas, ko šobrīd varam novērot attiecībā uz auto ražotājiem saistībā ar viņu aktivitātēm elektromobilitātes jomā, rada pārliecību, ka elektrotransportlīdzeklis ir mūsu nākotne. Ne velti Volkswagen turpmāko piecu gadu laikā ir gatavi ieguldīt līdzekļus, apmēram, 8 Latvijas gada budžetu apmērā, lai attīstītu elektromobilitātes jomu. Tas nozīmē, ka tirgū parādīsies desmitiem un pat simtiem jaunu ETL modeļu. Tomēr pats svarīgākais ir tas, ka lielāko daļu investīciju ir paredzēts ieguldīt tieši bateriju attīstībā, kas no skeptiķu puses parasti ir jaudīgākais arguments, kāpēc nevajadzētu iegādāties elektromobiļus.  Tāpat vērojams, ka dzinēju, kuri tiek darbināti, izmantojot fosilo degvielu, attīstība ir sevi izsmēlusi un autoražotājiem ar vien izaicinošāk kļūst izdomāt ko jaunu un tirgus tendencēm atbilstošu.  Jāatzīst, ka ETL nozare līdz šim brīdim no auto ražotāju puses ir bijusi atstāta novārtā un tagad ir īstais laiks, lai ETL tehnoloģijas attīstītu nākamajā līmenī.

JAUNAS IESPĒJAS VIETĒJĀ BIZNESA ATTĪSTĪBĀ

Pirmkārt, pateicoties CSDD realizētajam projektam publisko elektrouzlādes staciju tīkla izbūvē, no dienas kārtības tiek noņemts jautājums, kas tad īsti bija pirmais – vista vai ola. Tieši tāpat arī bija elektromobilitātes jomā, kam tad īsti būtu jābūt pirmajam – uzlādes infrastruktūrai vai elektromobilim. Varēsim droši ar savu ETL braukt atpūsties arī tālāk par tuvējo ciemu, nenosirmojot uztraukumā par to, vai pa ceļam nepieciešamības gadījumā mums būs iespēja uzlādēt sava auto akumulatoru. Vēl jo vairāk, kamēr auto lādēsies, varēsim paēst gardas pusdienas kādā krodziņā lielceļa malā vai apskatīt kādu muzeju, tādejādi atbalstot vietējo uzņēmēju. Nemaz nerunājot par to, ka iztērēto naudu par mašīnas akumulatoru uzlādi mēs atstājam mūsu pašu ekonomikā, nevis labprātīgi nododam jau tā bagāto naftas magnātu banku kontos turpmākai realizācijai pēc viņu ieskatiem. Elektromobilitātes attīstība mums visiem ir lieliska iespēja palielināt valsts energoneatkarību no naftas eksporta. Pieaugot elektroenerģijas patēriņam un pieprasījumam, mums ir daudz lielāka nepieciešamība strādāt pie atjaunojamās enerģijas risinājumu izstrādes, piemēram, vēja parkiem vai saules paneļiem. Un kas zina, varbūt nākotnē šāda veida projektiem nebūtu nepieciešama obligātā iepirkuma komponente jeb OIK. Jau tagad pasaulē ir daudz piemēru, kurus mēs varam izmantot arī pie mums. Piemēram, Lidl un Ikea tirdzniecības ķēdes saviem klientiem, kas pārvietojas ar ETL, ļauj auto uzlādēt bez maksas vai piešķir atlaidi pirkumiem viņu veikalos. Kāpēc gan lai šāda iespēja nebūtu arī Latvijā?  

Rezumējot augstāk minēto, ir skaidrs, ka elektromobilitāte ir virziens, kurā strādāt, lai nākotnē nenosmaktu dīzeļu radītajās izplūdes gāzēs. Tas ir virziens, kurā attīstoties, mēs tiešām domājam, kā kļūt zaļākiem. Tās ir jaunas iespējas gan tiem, kas savās ikdienas gaitās izmanto vai plāno izmantot elektrotransportlīdzekli, gan tiem, kas vēlas paplašināt ETL lietotāju izmantošanas iespējas, radot jaunus uzlādes staciju punktus, izstrādāt dažādus risinājumus norēķiniem par patērēto elektrību vai vienkārši rast jaunus risinājumus atjaunojamo energoresursu izmantošanā.

Raksta autors:

Raivis Bidiņš, Hansab pārdošanas projektu vadītājs

Atpakaļ